Åsa är på plats trots pandemin

Arbetsterapeuten Åsa Westesson gör hembesök tillsammans med ett HSL-team och arbetar på plats i tre dagverksamheter i Helsingborg. Hon brinner för att få deltagare att känna sig delaktiga i sitt eget liv, berättar om idén bakom innovationen Multiknappen och delar sina tankar om karriärsutveckling.

Åsa med innovationen Multiknappen, en idé hon fick tillsammans med stödpedagogen Katja Ljunggren.

Åsa Westesson har sin nuvarande tjänst som arbetsterapeut på tre olika dagverksamheter i Helsingborg. Trots pandemin är hon en av de medarbetare inom vård och omsorg som är på sin arbetsplats dagligen bland annat under hembesök tillsammans med sjuksköterskan Josefin Jeppsson och arbetsterapeuten Marie Ekdahl, närmsta kollegorna i HSL-teamet.

− Jag är alltid på plats, så länge mina tåg går. Under hembesöken skapar vi relationer och gör en kortare bedömning av vilken grupp som skulle passa för varje person, säger Åsa Westersson, arbetsterapeut på dagverksamheter för personer med kognitiv svikt i Helsingborgs stad.

Utifrån varje persons individuella handlingsplan som HSL-teamet sätter upp är Åsa som spindeln i nätet med att stötta deltagare och anhöriga, kontakta hemvården, stämma av med vårdcentraler och handleda personalen att se möjligheter. Numera finns en utredning av näst intill alla som har en plats i dagverksamhetens grupper för personer med kognitiv svikt på grund av demenssjukdom.

Arbetsterapeut i Helsingborg under 30 år

− Jag jobbar mycket med varje persons tillgångar och fokuserar på vad de fortfarande kan. För mig är det också viktigt att utmana deltagarna till att våga jobba med saker som de först kanske inte tror sig kunna, berättar Åsa.

Hon jobbar praktiskt under hembesöken, för att kunna göra egna bedömningar som grund till handlingsplanerna och för att peppa och coacha sin personal till att själva bli de som coachar varje person på dagverksamheten. När personerna tränar blir de också bättre på att klara vardagssysslor hemma som att städa, tvätta, diska, duka och laga kaffe.

Under 30 år har Åsa haft en mängd olika arbetsuppgifter och yrkesroller i Helsingborg, både inom hemvård och hemsjukvård. Mest av allt brinner hon för att jobba med de specifika tillgångar och personliga förmågor som finns i varje enskild människa.

− Att få personer att känna sig delaktiga i sitt eget liv oavsett funktionshinder är nog det som driver mig allra mest. Det kan handla om att en person får en elrullstol och blir delaktig i att ta sig någonstans, att en person lär sig hantera en surfplatta och blir delaktig i ett sammanhang, säger Åsa.

Idén om en innovativ multiknapp

Åsa vill gärna lära sig nya saker och prova nya arbetssätt. Privat kommer hon ibland att tänka på idéer om hur modern teknik skulle kunna användas inom hemsjukvården. Under 2000-talet såg hon till exempel betydelsen av att jobba med kognitiva hjälpmedel inom vården och det resulterade i att hon skrev en projektplan om teknik för äldre.

Åsa Westesson får många idéer privat om hjälpmedel i hemsjukvården. Foto: Freddy Billqvist

För två år sedan, precis i början av pandemin anmälde sig Åsa till en innovationssprint i Helsingborg och jobbade tillsammans med stödpedagogen Katja Ljunggren. Uppgiften i sprinten var att formulera ett problem från vardagen. Åsa och Katja tänkte mycket på hur de kunde förändra informationen till kunder och anhöriga både från dagverksamheten och dagliga verksamheter inom LSS-verksamheten. De avslutade innovationssprinten med att presentera en pitch om en innovation som utvecklats vidare och kallas för Multiknappen. Idén till Multiknappen föddes ur att vilja göra deltagare mer involverade i informationen som skickas ut till deras anhöriga.

− Mycket av informationen till anhöriga kan våra deltagare inte ta del av, till exempel en lapp med skriftlig information till en anhörig om en deltagare som inte kan läsa. Då kommunicerar vi över huvudet på personer, säger Åsa.

Multiknappen på H22 City Expo i sommar

Stora mängder information kan nå ut digitalt från dagverksamheterna till ett stort nätverk av både anhöriga och deltagare som kan välja att få meddelandet uppläst. Det går också att skicka bilder och video. I en daglig verksamhet använder alla deltagare mobiltelefon och några medarbetare i staden vill redan nu använda Multiknappen i sin verksamhet.

− Nu skulle vi haft den där knappen! säger mina kollegor ibland. Det är klart att den kommer att funka, efter alla de modifikationer vi har haft längs vägen om vem som ska administrera. Nu är vi inne på att Multiknappen kanske blir en lokal app för varje enskild verksamhet, säger Åsa.

Åsa har fått mail med en videolänk från Multiknappen.
Åsa tittar på en video som skickats med Multiknappen.

Under H22 City Expo 31 maj – 3 juli är Multiknappen en av de innovationer som finns att testa under någon av vård- och omsorgsförvaltningens programpunkter. Redan nu har Åsa fler idéer, den här gången om karriärsutveckling.

− Det finns mycket ny forskning inom arbetsterapi som inte används. För att utvecklas inom arbetsterapi skulle vi kunna ha en karriärsutveckling eller specialisering av kompetens inom till exempel demenssjukdom i hemvården. Om jag själv skulle karriärsutveckla vill jag jobba med antingen kvalitetsutvecklingsarbete inom arbetsterapi eller med aktiv rehabilitering för nyskadade utanför hemmet, berättar Åsa.