Med anledning av det indragna tillståndet för Humana Assistans AB

Igår, den 31 januari, drog Inspektionen för vård och omsorg (IVO) in tillståndet för Humana Assistans AB att bedriva verksamhet inom vård- och omsorg. Bolaget ska enligt Ivo vara avvecklat till den 10 februari 2023. Vård- och omsorgsförvaltningen har startat en arbetsgrupp för att planera och jobba framåt. 

Vård och omsorgsförvaltningen kommer aktivt att arbeta för att ingen kund ska stå utan personlig assistans. Vi kommer löpande att informera berörda kunder.

– I vår rutin ingår att kontakta alla berörda kunder och berätta om läget, säger Mikael Håkansson Mannsdorff, myndighetschef. Allt för att dem ska känna sig trygga i processen.

Humana Assistans AB kommer att överklaga beslutet till förvaltningsrätten och begära inhibition. Inhibition betyder att beslutet om avveckling inte får verkställas fram till dess att förvaltningsrätten beslutar om IVO:s beslut ska gälla eller inte. Vård- och omsorgsförvaltningen följer händelseförloppet.

Publicerad:

Evins praktik banade väg för vikariat och sommarjobb inom hemvården

I slutet av förra året prisades undersköterskan Florenta Gandios till Årets handledare i Sverige. Betydelsen av hennes goda handledning kan vi se när vi möter Evin Ali. Evin är nämligen ett levande exempel på när hemvården lyckas ta hand om sina praktikanter så väl, att de med glädje återvänder som vikarier och sommarjobbare.


Evin Ali från Helsingborg är idag är 21 år gammal och läser just nu till sjuksköterska på Blekinge tekniska högskola i Karlskrona. Det är tre år sedan som hon klev in som elev och praktikant på hemvård centrum 3 på Närlunda och mycket har hänt sedan dess. Inte minst personligen.

– Jag var inte så modig i början när jag kom hit men nu är jag det. Jag är så mycket mer säker på mig själv och det har jag mycket att tacka min fina handledare Florenta Gandios för, berättar Evin. Hon hjälpte mig arbeta med bemötandet av kunder vilket gav mig en känslomässig styrka.

Evin fick en tilldelad praktikplats i samband med att hon gick vård- och omsorgsprogrammet på gymnasiet här i Helsingborg. En lyckosam placering skulle det visa sig då Evin fick Florenta som sin handledare. Florenta Gandios är utbildad handledare steg tre, vilket innebär att hon både handleder elever och sina kollegor i att lotsa praktikanterna rätt in i sin yrkesroll.

Det är ju några år sedan Evin var här på praktik, men jag minns att hon var blyg. Och jag kommer ihåg hur jag själv var. Som ung elev är man osäker i början. Därför vet jag att det krävs mycket mod, att man vågar. Jag tar det alltid nätt i början, speciellt med unga elever. Jag vill att de ska känna att de är i trygga händer, säger Florenta.

Praktik, vikariat och sommarjobb

Evin beskriver praktiktiden som ett sätt att växa på, att våga lära sig säga ifrån.

– Att hjälpa till med mat och bädda en säng det kunde jag sedan innan, men just bemötandet var viktigt att få träna på. Och att säga ifrån, det var en stor grej för mig. Hela min sociala kompetens ökade på dessa veckor. När praktiken var över så ville jag jobba här. Jag kände mig bekväm, det var en trygg stämning och jag kände ju våra kunder, berättar Evin.

Både Florenta och Evin poängterar vikten av en bra arbetsmiljö. Att det finns bra samarbetsvilliga kollegor som stöttar upp när det behövs. Tryggheten på arbetsplatsen är viktig och kunderna märker när personalen trivs.

– Det är inte bara att man kommer och sätter på stödstrumpor, det är lika viktigt med kommunikationen när man gör det. Våra kunder märker direkt när vi arbetar utifrån våra hjärtan. Det handlar om att vi ser dem, är närvarande och bryr oss på riktigt, menar Evin.

”Du är fantastisk” står det vid en av entréerna på hemvård centrum 3 och visst stämmer det. Personal inom vård och omsorg är verkligen fantastisk.

Nu väntar hela sex månaders skolpraktik för Evin. Denna gång i Blekinge eftersom hon går i skolan där. Sedan kvarstår ett års studier innan hon är legitimerad sjuksköterska.

– Men jag ska jobba här i hemvården i sommar hoppas jag, säger Evin kvickt. Jag har redan sökt och önskat om att få vara just här på hemvård centrum 3. Vi får se.

Om du skulle ge ett medskick till någon ungdom som fundera på att söka jobb inom vård och omsorg. Vad skulle du säga då?

– De behöver oss. Våra kunder behöver oss. Så sök jobb, absolut, säger Evin.

Publicerad:

Hyresgäst blev kvar i sängen

En hyresgäst på ett vårdboende för äldre fick hjälp att lägga sig för att vila på eftermiddagen och fick inte sina insatser som planerat förrän morgonen därpå. Då händelsen inte överensstämmer med varken förvaltningens värdegrunder eller socialtjänstlagen gör vård- och omsorgsförvaltningen en anmälan enligt lex Sarah om allvarligt missförhållande.

Konsekvenserna är att hyresgästen har fått dåligt bemötande och att hen inte känner sig trygg på boendet.

– Det är mycket olyckligt att en hyresgäst inte får den hjälp hen behöver när hen behöver den, säger Sandra Bengtsson, verksamhetschef vård- och omsorgsförvaltningen. Det är viktigt att vi har ett bemötande och rutiner som gör att man känner sig trygg.

Verksamheten tar händelsen på stort allvar och har anlitat en beteendevetare för att löpande arbeta med personalen kring uppdrag, bemötande och kundens rätt till självbestämmande.

Publicerad:

Med hjärta och glädje kommer man långt - Rhea inspirerar andra

En viktig del i arbetet på våra enheter är att ta hand om praktikanter på bästa sätt. De ska tycka att det är så kul att jobba inom vård och omsorg att de väljer oss som arbetsgivare efter studierna. Ute i våra verksamheter har vi utbildade handledare som tar hand om praktikanterna och ser till så att de får en bra introduktion i yrkesvalet. Men om man är extra inspirerad, inspirerande och även vill ge sina handledande kollegor pepp och stöd kan man bli handledare steg 3. En sådan är Rhea Barrientos på Romares stiftelses vårdboende.

Kvinna med mörkt långt hår och asiatiska anletsdrag

Det är en pigg och glad kvinna i knallrosa tunika som möter mig i huvudentrén. Hon ler från öra till öra, hälsar mig varmt välkommen och undrar direkt om jag vill ha kaffe eller något annat.

– Jag kommer från en kultur där vi både har det i oss och är duktiga på att ta hand om andra och ge service. Jag älskar mitt jobb som undersköterska och är nästan arbetsnarkoman, säger Rhea Barrientos med ett skratt.

Att Rhea skulle hamna inom vårdyrket var inte självklart. Men när hon läste SFI fick hon praktisera inom vården och det kändes rätt.

Kvinna med mörkt långt hår och asiatiska anletsdrag häller upp kaffe
– Att ta hand om de äldre här är som att ta hand om mina far- och morföräldrar hemma i Filippinerna. Det ger mig glädje att kunna ge mina hyresgäster den bästa servicen när jag inte kan ge mina släktingar hemma det, säger Rhea. Drömmen har alltid varit att jobba som polis men att ta hand om äldre är bättre.

Trivs med både kollegor och jobb

På Romares stiftelses vårdboende är utgångspunkten att ge personcentrerad vård. Rhea har huvudansvaret och är kontaktperson för två hyresgäster. Hon ser till så att deras individuella behov uppfylls av henne och två kollegor i ett team. Tillsammans hjälps de åt och stöttar varandra i att göra ett bra jobb.

– Det är viktigt att vi hjälps åt. När man gillar vad man gör och har roligt på jobbet blir arbetet lättare och mer meningsfullt, säger Rhea.

Eftersom Rhea är en aktiv, sprudlande glad och engagerad person drar hon gärna igång olika aktiviteter. Hon arrangerar gymnastik varje vecka men också olika mindre spontana aktiviteter för hyresgästerna. Allt för att sprida glädje.

Handledarrollen en naturlig utveckling

Glädjen för jobbet sprider hon även i sitt uppdrag som handledare. För Rhea är handledandet en naturlig del av arbetet. Utbildningen till handledare steg 1 och 2 gick hon för drygt två år sedan. Sedan dess har hon tagit hand om ett par praktikanter och lotsat dem in i yrket.

Men nu har hon dessutom tagit nästa steg i sin utveckling. Under hösten har hon utbildat sig till handledare steg 3. I den rollen handlar det både om att utveckla praktikhandledningen men också att finnas som ett stöd för sina handledande kollegor på enheten.

Kvinna med mörkt långt hår och asiatiska anletsdrag sitter vid ett skrivbord
– Jag gillar att utveckla mig. På utbildningen fick jag massor av idéer och verktyg som jag kommer att ha nytta av när jag handleda elever och kollegor i framtiden, säger Rhea. Mitt första uppdrag nu är att tillsammans med enhetschefen och vår administratör se över våra praktikintroduktioner. Sedan ska jag gå igenom dessa med resten av personalen på en arbetsplatsträff (APT). Där hoppas jag att jag kan inspirera mina kollegor.

Pedagogik och tålamod behövs

Att bli handledare betyder att du ska lära någon annan hur ni arbetar på er enhet med era hyresgäster/kunder. Du behöver tycka det är kul att på ett pedagogiskt sätt förklara och visa hur det går till samtidigt som du behöver ha tålamod.

– Som handledare man ska komma ihåg att även vi har varit nybörjare som våra praktikanter och det är viktigt att vi inte har för höga förväntningar på dem. De kommer på praktik för att vi ska visa och lära dem hur vi jobbar, säger Rhea. Samtidigt har de med sig nya kunskaper från skolan som vi kan ta till oss.

Utbildningen till handledare steg 3 består av fem träffar under några månader. Under dessa träffas deltagarna och får metoder samtidigt som de skapar ett nätverk tillsammans.

– Det är varken svårt eller krångligt att bli handledare steg 3. Men du behöver känna dig bekväm med att vara en förebild, att du är intresserad, vill lära dig nya metoder och lära dig om dig själv, säger Rhea. Först då blir man en bra handledare.

Aktiv småbarnsmamma

På sin fritid umgås Rhea med sin sambo, deras tvååriga son och vänner. Hennes syster med familj bor i Åstorp så Filippinerna saknar hon inte så mycket. När systrarna träffas blir det ofta filippinsk mat, prat och lek med barnen.

– Jag har två hem, ett här och ett i Filippinerna. Jag försöker åka hem till mina föräldrar var tredje år. Jag är glad att jag kom iväg 2019, innan pandemin, men nu hoppas jag att jag kan åka snart igen, säger Rhea.

Publicerad:

Du behövs i sommar!

Är du 18 år eller äldre och vill göra skillnad på riktigt i sommar? Då är du välkommen att söka sommarjobb hos oss inom vård och omsorg. Vi är just nu i full gång med rekryteringen av sommarvikarier och kanske är det just DIG vi söker!

Du kan söka sommarjobb inom LSS-verksamheten, hemvården och på vårdboende. För att vi ska kunna anställa dig behöver du:

  • ha fyllt 18 år innan sommarvikariatet påbörjas
  • ha möjlighet att arbeta minst 75 procent under perioden 5 juni–31 augusti
  • ha goda kunskaper i det svenska språket i både tal och skrift

Språkkunskaperna är viktiga då du kommer att möta och kommunicera med hyresgäster, kunder, anhöriga och kollegor. Du kommer även skriva, ta del av vårddokumentation och utbildas i att dela ut medicin.

Det är meriterande om du har B-körkort samt om du har utbildning och/eller erfarenhet inom vård och omsorg, men även du som har annat studieområde eller andra erfarenheter är välkommen att söka.

Du ansöker genom ett formulär här på webben och kommer att bli kontaktad av en rekryterare om du går vidare i processen. Varmt välkommen med din ansökan!

Ansökan om sommarjobb inom vård och omsorg.

Publicerad:

Fall på vårdboende rapporterades inte

Ett fall ur en personlift ledde till att en hyresgäst på ett vårdboende fick sin arm bruten. Skadan upptäcktes av personal i efterhand som då inte hade vetskap om fallet eftersom det inte hade rapporterats.

Vid omvårdnad på kvällstid uttryckte en hyresgäst på ett vårdboende smärta i en arm utan att i detalj kunna redogöra för vad smärtan berodde på. Personalen erbjöd smärtlindrande medicin och tog kontakt med sjuksköterska. Då smärtan kvarstod beslutades att hyresgästen behövde undersökas på sjukhus. Där visade det sig att armen var bruten.

Under utredning framkom det att hyresgästen vid ett lyft med en personlift hade glidit ur liftens sele och fallit ner i sin säng. Detta inträffade samma dag som smärtan först uppmärksammades, men rapporterades inte vidare.

– Vi beklagar att detta har inträffat och ser allvarligt på händelsen. Alla incidenter som sker ska rapporteras och en utredning för att identifiera de bakomliggande orsakerna till händelsen har inletts, säger Sandra Bengtsson, verksamhetschef på vård- och omsorgsförvaltningen.

Enhetschefen på vårdboendet har vidtagit kompetenshöjande åtgärder för personalen och ser över samverkan mellan omvårdnadspersonal och hälso- och sjukvårdspersonal.

Publicerad:

Vårdboendena Pålsjö park och Jordbodalen blir kommunala

Vård- och omsorgsnämnden beslutade den 20 december 2022 att inte göra någon ny upphandling med Vardaga. Det betyder att driften av vårdboendena Pålsjö park och Jordbodalen kommer att drivas av Helsingborgs stad från den 1 december 2023.

Under 2023 kommer förvaltningen att, tillsammans med Vardaga, se till så att övergången blir så smidig som möjligt för både hyresgäster och medarbetare. Vi kommer att göra vårt bästa för att alla ska känna sig delaktiga och informerade om vad som händer. Vi kommer att anordna informationsträffar för hyresgäster, anhöriga och medarbetare.

Vår målsättning är att våra hyresgäster inte ska inte märka någon skillnad utan kan känna sig fortsatt trygga med sin vård och omsorg. Vi kommer att erbjuda alla medarbetare en anställning i Helsingborgs stad.

Publicerad:

Bristande tillsyn av deltagare på en dagverksamhet lex Sarah-anmäls

En deltagare på en dagverksamhet kunde avvika från gruppen utan att personalen märkte det. Nu anmäler vård- och omsorgsförvaltningen händelsen till Inspektionen för vård och omsorg (IVO).

Tillsynen har brustit då deltagaren lämnat gruppen under en promenad. När personalen upptäckte detta letade de aktivt i närområdet och kontaktade sedan polisen och anhöriga.

– Vi beklagar att detta har hänt och vi ser allvarligt på det som inträffat. Det är viktigt att alla kunder och anhöriga ska känna sig trygga och vi kommer göra allt vi kan för att se till att det inte kan hända igen, säger Tina Olofsson, verksamhetschef, vård- och omsorgsförvaltningen.

Händelsen visar att personalen brustit i sin kommunikation för att säkerställa uppsikten över den berörda deltagaren. När deltagaren återfanns efter några timmar, tillkallades ambulans för att säkerställa personens hälsa.

Händelsen innebar ett allvarligt hot mot deltagarens säkerhet och fysiska hälsa och för att förhindra att detta händer igen har flera åtgärder vidtagits. Personalgruppen har gått igenom händelsen och lyft upp vikten av att ha uppsikt över deltagarna. Verksamheten uppdaterar löpande genomförandeplaner och handlingsplaner för att kunna erbjuda en säker vistelse för deltagarna.

Publicerad:

Praktiken blev ett nytt kapitel i livet för Marre

Har du någon gång varit på Hemköp vid Stattena och handlat? Då kanske du har stött på Martina som praktiserar där. En trevlig tjej med hjärtat på rätta stället, som gärna står till tjänst och hjälper kunder i butiken.


Martina Svensson, eller ”Marre” som hon helst vill bli kallad, har varit på Hemköp och jobbat sedan i våras. Det är genom den dagliga verksamheten Navigator som hon fått en praktikplats här, för att på så sätt slussas ut i yrkeslivet.

– Navigator är ett ställe man kan gå till för att komma ut på praktik, så att man till slut får ett riktigt jobb. Det är det som är tanken, säger Marre.

Marre har en så kallad gruppraktik vilket innebär att de är tre deltagare som arbetar tillsammans med en stödassistent. Stödassistenten, Lina Herrlin Sand, menar att detta är en jättefin väg ut för att på sikt få ett eget arbete och kunna klara sig på egen hand.

– Deltagarna som kommer till Navigator går först en förberedande kurs i tolv veckor. Där lär man sig att skapa rutiner, passa tider och hur man ska vara på en arbetsplats. Med hjälp av en arbetsanpassare letar man sedan efter en lämplig praktikplats, säger Lina.

Stödassistent Lina Herrlin Sand och Martina Marre Svensson trivs tillsammans.

Ett nytt kapitel i livet

För Marre gick det snabbt och smidigt att hitta en praktikplats och hon hade turen att hitta rätt direkt. Arbetet här i butiken har faktiskt förändrat hela livet berättar Marre.

– Detta är ett nytt kapitel, som ett nytt liv för mig. Jag har fått nya vänner och mer rutin i livet som jag mår bra av. Jag ska träffa en ny vän härifrån på fredag faktiskt, vilket är jättekul.

Tummen upp för praktikplatsen som gett Marre ett lyft i livet.

Det märks att Marre hittat rätt. Hon rör sig vant i butiken och bemöter vänligt kunder som har frågor. En man kommer fram och frågar var skorpmjölet finns. Just den varan var knepig, men då hänvisar bara Marre till annan personal som kan hjälpa till.

– Varje dag träffar jag kunder i butiken och visar var varorna finns. Vi vet nästan var allting är. Lite så är det, som ett andra hem, det är gött, säger Marre.

Intresse för media

Innan Marre fick praktikplatsen genom Navigator ägnade hon sig åt media, som fortfarande är ett stort intresse. Hon gick hon en medialinje på gymnasiet och för en tid sedan gick hon på Furuboda folkhögskola utanför Kristianstad för att även där läsa om media i två år.

– Jag tycker om att jobba med redigering, foto och film. Det är en hobby för mig just nu. Jag har en egen kamera jag använder. Ibland filmar jag och gör videoklipp som jag lägger upp på min egen TikTok.

Marre tar livet som det kommer just nu, men har vissa framtidsdrömmar.

– Det skulle vara kul att jobba med musik och kanske tjäna bra med pengar på det. Men det är svårt att förverkliga kanske? säger Marre med en drömmande blick.

Publicerad:

Florenta är årets handledare i Sverige 2022

Vår medarbetare Florenta Constantina Voda Ganios kan nu titulera sig som "Årets handledare 2022". Priset delas ut av Vård- och omsorgscollege som utser en nationell vinnare varje år. Igår var Florenta på plats i Stockholm för att ta emot utmärkelsen vid Vård- och omsorgscolleges rikskonferens.

Årets handeldare 2022 Florenta Constantina Voda Ganios tillsammans med juryns ordförande Karin Liljeblad, Fremia.

Det är en nationell jury bestående av Vård- och omsorgscollege nationella råd som utser Årets handledare. Detta föregås av nomineringar från hela landet och Florenta utsågs nyligen till Skånes representant. Syftet med utmärkelsen är att lyfta handledare som genom sitt engagemang får blivande medarbetare inom vård- och omsorg att växa in i sitt yrke. I år tilldelas alltså utmärkelsen till Florenta Constantina Voda Ganios, som till vardags arbetar som undersköterska inom hemvården i Helsingborg.

Juryns motivering

Florenta är handledare steg tre och mycket uppskattad i sin roll, både som kollega och handledare. En uppskattning som man kan läsa in i juryns fina motivering.

”Florenta får utmärkelsen årets handledare 2022 för att hon visar ett stort engagemang för elever och skapar en trygg och humoristisk miljö för alla runt omkring sig. Hon brinner för att lära sig mer och för att lära ut sina kunskaper. Hon är tydlig, läser av eleverna och uppmuntrar dem att klara saker de inte känner att de klarar av. Florenta följer upp och talar om förbättringsområden. Hon är både Språkombud och handledare steg 3. Florenta tar ansvar för att sammankalla de andra handledarna för att hitta sätt att arbeta mer lika. Hon ser helheten och bidrar till kompetensförsörjning på enheten.”

Vi säger grattis till Florenta!

Priset Årets handeldare 2022 delades ut på Vård- och omsorgscolleges rikskonferens.

Publicerad: