Brister i följsamhet av insatsplan leder till lex Sarah-anmälan

En kund med kognitiv svikt inom hemvården har inte fått omvårdnadsinsatser enligt sin insatsplan. Det har lett till att hen blivit sängliggande under långa perioder under dygnet. Vård- och omsorgsförvaltningen ser allvarligt på det inträffade och anmäler det till Inspektionen för vård och omsorg (IVO) enligt lex Sarah.

Kunden behöver hjälp med att komma i och ur sängen fyra gånger per dygn. Dock har hjälpen att lyfta över kunden från sängen till rullstolen inför kvällen hoppats över och hen har istället blivit sängliggande. Den interna utredningen visar dock att kunden inte fått några kroppsliga konsekvenser av att ha blivit sängliggande.

Utredningen visar samtidigt på brister i kommunikationen mellan hemvårdspersonal, koordinatorer och sjuksköterskor. Dessutom konstateras brister i journalföringen.

– Här har vi tydligt brustit i vårt uppdrag vilket vi verkligen beklagar. Det är av yttersta vikt att varje insatsplan följs, så att våra kunder faktiskt får den omvårdnad som de behöver, säger Maria Andersson, verksamhetschef vid vård- och omsorgsförvaltningen.

Inom verksamheten genomför man åtgärder så som samtal inom arbetslaget om vikten av att följa insatsplaneringen och dokumentation samt förbättra kommunikation och samverkan mellan de olika yrkesrollerna runt kunden.