Brott mot äldre – så skyddar du dig

Brott mot äldre personer har ökat. De allra vanligaste brotten börjar med ett telefonsamtal där bedragare luras genom en påhittad historia och utger sig för att vara någon annan.

Bild på en polis
Kommunpolis Peter Karström.

– Samtalen vänder sig till äldre. Personen som ringer utger sig till exempel för att vara polis, försäkringsbolag eller banktjänsteman, säger Peter Karström, kommunpolis i Helsingborgs stad.

Så gör bedragarna

Bedragaren berättar om ett pågående lån eller kreditköp där pengar felaktigt håller på att dras från ett bankkonto om köpet inte avbryts omgående. Den påhittade historien är tänkt att framkalla stress och oro hos den äldre som sedan får påhittad snabb hjälp av bedragaren med tillgång till offrets BankID, kort och kod.

– Det är lätt hänt att i sin iver lämna ut alla begärda uppgifter och på så sätt bli utsatt för ett bedrägeri med långtgående konsekvenser där stora ekonomiska värden försvinner, säger Peter.

Lägg aldrig ut värdesaker

Det är också vanligt med påhittade historier om smycken och värdesaker som behöver skyddas. Bedragarna följer upp telefonsamtalen genom att bestämma träff vid bostaden, oftast inom tio minuter, då offret har instruerats att lägga sina värdesaker utanför ytterdörren eller rakt i händerna på bedragarna.

Anhöriga kan hjälpa till

– Det gäller att informera sina äldre om att aldrig lämna ut värdefulla föremål eller koder. Om du loggar in med BankID ska det alltid vara på eget initiativ, aldrig genom att bli uppringd, säger Peter.

Ett tips är att sätta upp en lapp vid dörren som påminner om att inte lämna ut kort, kod eller värdesaker. Lappen kan påminna om att istället ringa en särskild anhörig med namn och nummer.

– Det bästa rådet om du blir uppringd är att be att få återkomma, även om personen som ringer påstår att det är bråttom, säger Peter.