”Jag trivs verkligen som fisken i vattnet”

Pernilla Ludvigsson arbetar som stödassistent på den daglig verksamheten Trumslagaren. Ett jobb som innehåller två av de bästa sakerna Pernilla vet, människor och musik. Här följer lite frågor och svar om Pernilla och hennes jobb.

Vad gör en stödassistent?

– Enligt Wikipedia står det att stödassistent är en yrkestitel i Sverige för en person som arbetar med stöttande och omvårdande insatser för personer med funktionsnedsättning, inom ramen för lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade (LSS).

Jag skulle formulera det som att jag som stödassistent arbetar för att möjliggöra självständighet och stödja deltagarna i alla aktiviteter under arbetsdagen med deltagarna i fokus. Jag brukar skoja om att vi är inte bara stödassistenter utan psykologer, lokalvårdare, ledsagare, musiker och vaktmästare.

Varför valde du det här yrket?

– Jag har alltid arbetat med människor på olika sätt. Men just att få jobba på Trumslagaren, med två av de bästa sakerna jag vet, människor och musik, det var inte ett val. Det skulle bara vara så. Att få jobba och ha kul samtidigt, vad kan vara bättre?

Jag har alltid sett till att jag arbetar med saker jag tycker är kul och utvecklande. Ska man spendera 40 timmar i veckan på en arbetsplats, så tycker jag det är viktig att man trivs.

Hur har din yrkesresa sett ut?

– Ja men, den var inte riktigt planerad från början. Under gymnasietiden skulle jag bli brandingenjör och läste därför naturvetenskap med inriktning musik i Malmö. Under den tiden började jag jobba extra inom äldrevården och LSS och insåg ganska snabbt att jag var fel ute. Jag ville arbeta med människor.

Så efter något år som au-pair i Norge började jag studera till fritidsledare. Mitt första riktiga arbete var på ett boende i Löddeköpinge, sedan fick jag äran att starta upp en tillsynsverksamhet ute i Furulund. Sen dess har jag hunnit med lite olika inom LSS,  som fritidskonsulent i Kävlinge kommun och fritidskonsulent i Eslövs kommun.

I Helsingborgs stad började jag arbeta på en tillsynsverksamhet innan jag fick ta över rollen och ha hand om Fritid och kultur LSS. Där var jag bland annat med och startade upp Talangjakten igen och Alla kan springa, loppet i Springtime som är för personer med funktionsnedsättning.

En bild från den populära Talangjakten arrangerad av Fritid och kultur LSS.

Jag lämnade sedan Helsingborgs stad ett tag för att arbeta som pedagog i Svenska kyrkan. LSS-biten släppte jag dock aldrig utan startade upp en öppen förskola för barn med funktionsvariationer, ”Öppen funkis”. Jag fick även chansen att arbeta som projektledare i svenska kyrkan vilken var riktigt kul.

Men det var när tjänsten till Trumslagaren dök upp som jag kände att HIT måste jag söka. Att få arbeta med två saker jag tycker om, det kan inte bli bättre. Och jag trivs verkligen som fisken i vattnet. Det är både kul, utmanande och utvecklande.

Vilken utbildning kan man gå för att jobba med det du gör?

– Det finns många olika vägar att gå. Man kan läsa till stödassistent, men man kan också ha andra relevanta utbildningar. Det finns faktiskt en tjänst ute hos oss just nu, där kan man kika mer på vad för utbildning som krävs.

Kan du berätta om något kul som är på gång hos er just nu?

– Ja, men absolut. Just nu har vi ett, för oss, helt nytt projekt igång om 60-talet. Där har våra deltagare fått lära sig allt om 60-talet; historia, musik, kläder, hur man bodde och så vidare. Det ska vi snart sätta ihop till en show med film, intervjuer, modevisning, dans och musik.

Vad är det bästa med ditt jobb?

– Alla fantastiska möten med människor. Och att få se hur musiken påverkar människor.

En pojke sjunger och är omgiven av tjejer som dansar.
På den dagliga verksamheten Trumslagaren är det sång och musik som gäller.

Hur ser en typisk arbetsdag ut?

– Vi börjar alltid med ett morgonmöte för personalen. Där lägger vi upp och planerar dagen. Därefter kommer våra deltagare, några med taxi, några promenerar en bra bit och några tar buss. Då har vi en samling där vi går igenom dagen på olika sätt med deltagarna. Därefter är det dags för lite uppvärmning och rörelse.

Några av deltagarna har individuell tid med personalen, där vi arbetar med deltagarnas mål och önskade aktiviteter. Sedan har vi oftast ett gemensamt rep, men ibland är vi uppdelade i grupper, beroende på vad vi repar inför.

Efter lunch så är det lite blandade aktiviteter. Det kan vara promenad för de som vill, eller andra önskade aktiviteter så som att skriva låtar, öva på något instrument, skriva texter, avslappning, karaoke, repa ännu mer, måla eller annat som deltagarna önskat att göra. Här emellan arbetar vi självklart med annan logistik; vi dukar, diskar, städar och dokumenterar.

Jag kan tillägga, att även om vi arbetar mycket med struktur, scheman och planering, så är ALDRIG den ena dagen lik den andra.