Michelle ger trygghet till hemvårdskunderna

I sitt jobb som undersköterska inom hemvården vet Michelle Karlsson Friberg aldrig hur arbetsdagen kommer att bli. Hon är en av dem som åker hem till kunder när de påkallar hjälp via sitt trygghetslarm. – Jag är flexibel och tycker om utmaningar, det är egenskaper som kommer väl till användning, speciellt nu under corona-pandemin, säger Michelle.

Sedan två och ett halvt år arbetar Michelle Karlsson Friberg som undersköterska inom hemvården i Helsingborgs stad.

Den starka viljan att arbeta med människor ledde henne till ett arbete inom vården redan som 17-åring. Då arbetade hon på ett vårdboende i Danmark och fick en bred erfarenhet inom bland annat palliativ vård, demensvård och vård av fysiskt och psykiskt handikappade. Efter några års pendling längtade hon efter ett arbete på hemmaplan. Idag arbetar hon inom hemvården i Helsingborg, där en stor del av hennes arbete är förlagt till vad hon kallar för larmbilen.

– När någon behöver hjälp och trycker på sitt trygghetslarm åker jag eller någon av mina kollegor hem till kunden. Ofta åker jag själv, men om situationen kräver åker vi tillsammans, berättar Michelle.

Vardagen fortsätter i krisens spår

Trots den pågående corona-pandemin ser hennes vardag ut ungefär som vanligt. Efter några planerade hembesök låter hon larmtelefonen styra hennes arbetsdag. Mellan larmen utför hon skrivbordsarbete och förbereder färdiga kit med skyddsutrustning.

– Den största skillnaden nu är att jag är mer observant på förkylningssymptom. Det gäller både mina egna och våra kunders. Det handlar ju om att skydda både oss själva och våra kunder, säger hon.

Michelle får ofta frågor från kunder och anhöriga och hänvisar alltid till att vi följer Folkhälsomyndighetens rekommendationer.

– Corona har blivit en del av vår vardag och vi pratar mycket kring det inom hemvårdsgruppen. Vi vet hur vi ska agera, har all information vi behöver och tillgång till skyddsutrustning för en längre tid. Vi gör verkligen allt vi kan för att minska risken för smittspridning! Jag vill att våra kunder ska känna sig trygga med det, säger hon bestämt.

Mellan larmen utför hon en del skrivbordsarbete i form av dokumentation.

Michelle och hennes kollegor utför hemvårdsinsatser som vanligt.

– En del kunder med enklare insatser har avslutat sin hjälp eftersom de tillhör en riskgrupp, annars fortskrider vårt arbete som vanligt så länge ingen har några förkylningssymptom. Om jag misstänker att en kund har förkylningssymptom tar jag på mig skyddsutrustning och kontaktar en sjuksköterska. Beroende på sjuksköterskans bedömning kontaktar hen provtagningsteamet inom Region Skåne som testar alla misstänkta fall.

Ingår i stadens resursteam

Michelle är en av de 60-tal medarbetare som ingår i stadens resursteam med ansvar att vårda kunder med covid-19. Hon har därmed fått fördjupad utbildning om coronaviruset, smittspridning, genomgång av rutiner och riktlinjer samt användning av skyddsutrustning vid vård av virussmittade kunder.

– Resursteamet har inte kommit igång än eftersom vi inte har tillräckligt många med bekräftad smitta. När jag fick frågan om att ingå i resursteamet svarade jag direkt ja – jag tycker ju om utmaningar, säger Michelle.

Michelle ingår i hemvårdsgrupp Nord 1 som utgår från Villa Hevea på Tågaborg.

Bidrar med kunskap och erfarenhet

Michelle brinner för är att stötta andra människor och se dem växa.

– Det är härligt att se när människor utvecklas. Både när jag tar hand om någon och ser resultatet eller när jag delar med mig av min kunskap och erfarenhet till mina kollegor.

Hon får ofta höra att hon gör ett bra jobb från både kunder och anhöriga.

– Det bästa med mitt jobb är när jag får bekräftelse på att jag gör en bra insats. Jag får ofta höra att vi är våra kunders vardagshjältar som alltid finns där. Detta har blivit mer tydligt nu under corona-pandemin när vi får extra mycket uppskattning. Det känns som att man nu äntligen bekräftar att vården verkligen är så bra som den är, avslutar hon.