Serviceteknikern Jeff är räddaren i nöden

Ett hjälpmedel som ska skruvas ihop eller en tung möbel som måste forslas bort – inget uppdrag är för stort eller litet för serviceteknikern Jeff Juhlin och Teknikenheten. Varje dag hjälper de tusentals medarbetare och kunder på vård- och omsorgsförvaltningen.

Jeff Juhlin tar emot alla felmeddelanden som kommer in till Teknikenheten och sedan fördelar han uppdragen inom teamet.

Strax innan klockan elva är det tomt inne på Teknikenheten men snart samlas ett gäng hungriga servicetekniker för lunch vid det stora matbordet. 47-årige Jeff Juhlin är en av dem. Som planerare har han hand om schemaläggningen och på morgonen delar han ut uppdragen till de 14 servicetekniker som arbetar på enheten.

Teknikenheten levererar tjänster till flertalet av vård- och omsorgsförvaltningens enheter, bland annat alla vårdboenden, LSS-boenden och daglig verksamheter. På beställning hjälper Teknikenheten till med allt från allmän fastighetsskötsel inomhus, enklare reparationer, tillsyn och underhåll till sophantering, förflyttningar av inventarier, utkörning till återvinning och annan service. Enheten ansvarar även för Fixartjänsten till helsingborgare över 70 år, som bor hemma.

Hantverkare sedan barnsben

Skiftnycklar, olika slags tänger och hörselkåpor – allt hänger prydligt på väggen vid arbetsbordet. Jeff står och packar verktygsväskan för eftermiddagens arbete. I 15 år har han jobbat på förvaltningen och minns sitt första jobb som vaktmästare på vårdboendena Murteglet och Bergaliden.

– Jag har alltid varit intresserad av att lösa problem och jobba med händerna. Är det något jag inte kan försöker jag ta reda på det, säger han.

Enligt Jeff kräver yrket som servicetekniker att man gillar att lösa problem, har hantverkarkunskaper, är serviceinriktad och har ett trevligt bemötande gentemot kunder.

Hantverkaryrket går i familjen. Som liten brukade han hänga i sin morfars snickarverkstad och hamrade på sina projekt medan morfar filade på sina. När han blev större gick han elektrikerutbildningen på gymnasiet i Helsingborg. Numera använder sina hantverkarkunskaper på vård- och omsorgsförvaltningen och för Jeff innebär yrket mer än bara att fixa saker. Mötet med människor får honom att gå till jobbet varje dag.

– Jag har aldrig känt att det varit tråkigt att gå till jobbet när man går upp på morgonen. Jag får så mycket tillbaka eftersom att det är ett servicejobb. Den glädjen man får när man hjälpt en annan människa är ovärderlig.

”Nu är vi ett lag på riktigt och det har gett resultat”

Jeff och hans kollegor arbetar ofta i det tysta men utan deras hjälp skulle arbetsdagen för många medarbetare inte fungera, ett arbete som nu uppmärksammas. Teknikenheten har nämligen nominerats till årets serviceupplevelse 2019.

– Det är roligt och betyder väldigt mycket för oss alla. Äntligen blir vi sedda och vi har jobbat hårt för detta. Vi är ett väldigt bra team. Trots dagar med tunga lyft, snöoväder eller trasiga avlopp att fixa har vi roligt tillsammans på jobbet.

”Ett fantastiskt jobb 2019” – så lyder motiveringen till Teknikenhetens nominering till årets serviceupplevelse.

Förutom ett bra lagsamarbete finns det fler anledningar till framgångarna. Våren 2019 flyttade nämligen Teknikenheten in i en nyrenoverad lokal i källaren på vårdboendet Romares stiftelse. Numera utgår alla servicetekniker från kontoret på morgonen och samlas igen vid lunch eller på eftermiddagen.

– Det har varit ett jättelyft för oss som enhet. Lokalen har blivit en samlingspunkt och här överrapporterar vi och delar med oss av arbetsvardagen. Förut var alla utplacerade ute på de olika enheterna och man kände ingen tillhörighet. Nu är vi ett lag på riktigt och det har gett resultat, säger Jeff.