Större valfrihet inom digitala inköp 

Från den 1 december blir det större valfrihet att handla digitalt. Då avslutas avtalet med Mathem och kunder som har digitala inköp kan fritt välja vilken digital butikstjänst de vill använda. 

– När nu avtalet går ut har vi sett över möjligheterna att öppna upp för fler leverantörer att erbjuda digitala inköp, säger Hilda Ofi, LOV-samordnare vid vård- och omsorgsförvaltningen. Vi har sett över de riktlinjer vi har att följa och ser att vi med några små förändringar i tjänsten kan ge ökad valfrihet för våra kunder.

Kunden väljer själv

Skillnaden mot tidigare är att kunden väljer själv vilken onlinebutik de vill handla från. Vald butik ska plocka och leverera varorna hem till kundens dörr. De kan även erbjuda upplockning av varor hemma hos kund.

– Här har olika butiker olika service, säger Hilda Ofi. Det är viktigt att kunden tar reda på vilken service butiken har så att hen får sina behov uppfyllda.

Alla kunder som har insatsen hemservice har fått information om förändringen i sin brevlåda.

Förändrade rutiner

I och med att kommunen öppnar upp för fler butiker finns det inte längre lagstöd för att subventionera leveranskostnaderna för kund. Det betyder att kunderna kommer att betala den leveranskostnad som vald butik har.

– Under testperioden med Mathem kunde vi subventionera leveranskostnaderna för kunderna, säger Hilda Ofi. Nu när det blir fler leverantörer av tjänsten har vi inte samma möjligheter.