Tillsyn av vård- och omsorgsnämndens arbete med anledning av covid-19
Inspektionen för vård och omsorg (IVO) har inlett en tillsynsinsats av vård- och omsorgsnämndens arbete i särskilt boende och hemtjänst med anledning av covid-19-pandemin.
Avsikten med tillsynen är att, i dialog med representanter för nämnden och förvaltningen, bidra till förbättring och lärande samt förebygga ytterligare smittspridning i verksamheterna skriver IVO i sitt meddelande.
– Jag ser en förvaltning som sliter och jobbar på för fullt och jag har fullt förtroende för det goda arbete de utför med att ta hand om de vi finns till för. Samtidigt välkomnar jag att IVO kommer och gör en tillsyn. Att en oberoende extern myndighet gör en bedömning av vårt arbete i denna situation kan inte vara annat än positivt, säger Lars Thunberg (KD), vård- och omsorgsnämndens ordförande.
Tillsynen sker mot bakgrund av att det har kommit in anonyma tips, synpunkter och klagomål på hur vården och omsorgen i samband med covid-19 utförs i Helsingborgs stad. IVO har sen tidigare gjort en omfattande tillsyn av tusen verksamheter i hela Sverige med anledning av smittspridningen av covid-19 i äldreomsorgen. Helsingborgs stad ingick i denna tillsyn och då framkom inga brister.
– Det är en mycket speciell situation i och med denna pandemi och vi jobbar hela tiden aktivt med att förebygga smittspridning. Utifrån nya rekommendationer från myndigheter gör vi nya ställningstaganden. Tillsynen kommer bli ett värdefullt komplement till den utvärdering som förvaltningen löpande gör och jag ser fram emot mötet med IVO, säger Annika Andersson, omsorgsdirektör.
Representanter för nämnden och förvaltningen är kallade till ett digitalt dialogmöte redan tisdagen 2 juni. Vid detta möte önskar IVO en redogörelse över situation men också en inledande diskussion avseende vårt förberedelsearbete, agerandet vid misstänkt/konstaterad smittad av covid-19, arbetet med följsamhet till basala hygienrutiner, åtgärder för att förhindra smittspridning och förebyggande åtgärder samt samverkan med externa utförare.