Vanliga frågor om vård och omsorg just nu

Helsingborg kontaktcenter är, förutom Helsingborgs stads webbsida, den huvudsakliga kontaktvägen in till kommunen. Hit kommer det många samtal med frågor som besvaras av stadens kommunvägledare, bland annat frågor om vård och omsorg.

Kvinna sitter vid ett skrivbord och tittar in i kameran.
Elin Eklund är en av kommunvägledarna på Helsingborg kontaktcenter som servar invånarna med att svara på frågor.

En av kommunvägledarna är Elin Eklund. Här svarar hon på vad det frågas om mest just nu.

– I december och runt jul är det en hel del som hör av sig till oss på kontaktcenter kring hjälp med trygghetslarm och även hemservice som är hjälp med städning, tvätt och digitala inköp. Det är ofta i samband med att familjer samlas som det uppmärksammas och man pratar om att det behövs lite mer hjälp där hemma.

På vilket sätt kan ni på Helsingborg kontaktcenter hjälpa till när ni får dessa frågor?

– Mina kollegor och jag kan fatta beslut om både trygghetslarm och hemservice. Det innebär att det räcker med att ringa till oss för att ansöka om hjälpen så hjälper vi till med det utan att koppla vidare till någon annan i staden, vilket ofta gör att det går snabbare att få ett beslut kring just detta. Gäller det andra insatser som kräver mer utredning ser vi till att man får kontakt med en biståndshandläggare som utreder behoven.

Finns det annat som ni får många samtal om?

– I år har vi haft ett litet uppsving på samtal som handlat om att man ska fira jul hos en släkting i en annan kommun, eller för den delen får hem sin äldre släkting över julen här i Helsingborg. Det man då önskar är att få den hjälp de brukar få i sin hemkommun även under julen, en så kallas tillfällig vistelse. Där är det viktigt att tänka på att vara ute i god tid, så att båda kommunerna hinner handlägga allt pappersarbete innan man åker iväg.

Finns det något du kan tillägga här, som kanske kan underlätta om man har frågor om vård och omsorg?

– Det finns mycket information på vår hemsida som är tillgänglig dygnet runt. Om man är osäker på var man ska vända sig eller på vad man behöver hjälp med, så är man alltid välkomna att ringa oss för rådgivning, utan att för den delen behöva ansöka om något direkt.

Har du frågor om vård och omsorg?
Ta kontakt med Helsingborg kontaktcenter på telefon 042-10 50 00 eller gå in på webben helsingborg.se.