”Vi finns alltid där – oavsett om det är snöstorm, julafton eller en grå tisdag”
Ola Nykvist lärde sig redan som liten hur man ger bra service och tar hand om sina anställda. Idag arbetar han som enhetschef inom hemvården i Helsingborg och ett av hans viktigaste uppdrag är att mötet mellan medarbetare och kund håller så hög kvalité som möjligt.
Ola växte upp i en kärnfamilj med föräldrar och en bror. Hans far drev hotell i Åre och sjukhem i Mölle och under fem år delade han sin uppväxt och skolgång mellan de två orterna.
– Tänk att få bo med skidbackarna utanför knuten och uppleva riktig vinter och samtidigt växa upp på ett hotell med närheten till mina föräldrar. Och att sedan få uppleva Mölle med den vackra utsikten, det var härligt, berättar Ola.
På hotellet träffade han massor med folk och lärde sig mycket om service och bemötande av sin far. Det är tydligt att Olas uppväxt har präglat hela hans yrkesliv.
– Service var en central del i min fars liv, han stöttade alltid och backade upp sina anställda. Han var magisk i sitt ledarskap och ville att alla skulle ha det bra. Det är så jag är formad sen barnsben. Jag visste tidigt att jag ville arbeta med människor, för mig har det varit en naturlig väg att gå, berättar Ola.
Började som vårdbiträde
Han började sin yrkesbana som vårdbiträde på vårdboendet Stattenahemmet och senare följde arbete inom hemvården i samma område.
– Jag kompletterade med en undersköterskeutbildning och ganska snart därefter läste jag sociala omsorgsprogrammet på Malmö högskola. Jag fick anställning som biståndshandläggare inom vård- och omsorgsförvaltningen och efter diverse olika tjänster blev jag erbjuden chefstjänsten på Borgvalla vårdboende.
– Där vann vi faktiskt stadens pris för bästa arbetsplats i kategorin hälsofrämjande arbete, säger Ola stolt och tillägger att arbetsmiljö ligger honom varmt om hjärtat.
Varierande arbetsuppgifter
Så småningom tog han över som enhetschef för hemvårdsgrupp Nord 1 där hans medarbetare gör ungefär 400 planerade hembesök varje dag. Ola inleder alltid sin arbetsdag med att skapa sig en uppfattning om hur dagen ser ut.
– Mina koordinatorer planerar hela verksamheten och vi stämmer av hur vi använder våra resurser. Därefter pratar jag med min administratör som sköter schema, fakturor och sjukskrivningar, berättar han.
En stor del av hans arbete är administrativt, men han backar inte från att följa med på hembesök om det behövs.
– Om en kund är missnöjd eller om ett problem har uppstått följer jag med på hembesök. Det ska inte gå lång tid från att något har inträffat till vi tar tag i det.
– Jag håller också kontakt med mina kollegor i andra hemvårdsgrupper och vi hjälper varandra när det behövs, framförallt de som ligger nära oss geografiskt. Alla enhetschefer träffas också varje månad där vi pratar ihop oss. Det kan handla om att vi ska göra något gemensamt, testa något nytt eller för att ge råd och stöd till varandra, säger han.
En spännande arbetsgivare
Hans tidigare uppdrag inom förvaltningen har gjort honom väl rustad i sin roll som enhetschef. Med sitt stora kontaktnät och breda kunskap vet han vad han pratar om. I december firade han 25 år som anställd i Helsingborgs stad.
– Jag är oerhört tacksam att jag har fått vara i staden så länge! Det ger en trygghet att blicka tillbaka på både framgångar och misstag. Det jag tycker bäst om med Helsingborgs stad som arbetsgivare är att om jag själv vill och har en drivkraft så får man möjligheten att testa saker – det gör att det inte blir långrandigt och det uppskattar jag. Det går att stanna kvar hos samma arbetsgivare och göra karriär, berättar han.
– Kommunen är en spännande arbetsgivare eftersom det är en politiskt styrd organisation där den politiska ledningen förändras. Då gäller det att ha drivkraften att vara med och skapa en stabil organisation. För oavsett vad som händer i politiken så ska medarbetare och kunder känna en viss trygghet i det. Den utmaningen driver mig i mitt arbete! Även om jag inte vet vilka beslut som kommer att fattas är utmaningen att se till att vi gör det som vi är ålagda att göra, samtidigt som vi levererar en kvalité som vi är stolta över, berättar han.
Utmaning med ökat antal äldre
När Ola blickar framåt ser han en stor utmaning, antalet äldre förväntas öka med 50 % under en tioårsperiod.
– För att klara den utmaningen tror jag att vi måste gå tillbaka till vårt huvuduppdrag. Det är viktigt att det finns en tydlighet kring vad hemvård är och vilka förväntningar som är rimliga. Det finns många halvsanningar om att vi ska göra allt. Förväntningarna hos kunderna och mina medarbetares uppdrag ska gå hand i hand, säger han.
Ger personalen rätt förutsättningar
En av Olas viktigaste uppgifter är, som han uttrycker det, att skapa förutsättningar för att hans medarbetare ska göra ett bra arbete.
– Det är viktigt att de är rätt rustade inför sitt uppdrag och mår bra – då levererar de ett helt annat möte hos våra kunder. Mina medarbetare har min tillit och jag hoppas att de känner en stor frihet inom ramen för vad arbetet innebär. Jag delegerar så mycket som möjligt för att ge mina medarbetare större ansvar. Utan dem hade inget fungerat – de är våra änglar och proffs. De finns alltid där och levererar insatser till hundra procent oavsett om det är snöstorm, julafton eller en grå tisdag, berättar Ola.