”Det ska kännas tryggt och bra när vi kommer”

Kollegorna Anna och Camilla har tillsammans lång erfarenhet av att arbeta inom hemservice i Helsingborg. En vardag där utmaningarna ofta handlar om att lösa oväntade praktiska saker.
Men framförallt där de får användning av sitt viktigaste verktyg, rätt bemötande.

Camilla, hemservicegruppen Tågaborg, tillsammans med Anna, hemservicegruppen Norr i Helsingborg. I hemservice ingår städning, tvätt och digitala inköp till kunder.
Camilla, hemservicegruppen Tågaborg, tillsammans med Anna, hemservicegruppen Norr i Helsingborg. I hemservice ingår städning, tvätt och digitala inköp till kunder.

I vardagen möter Anna och Camilla många olika individer med olika personligheter, sjukdomsbakgrunder och problem. Det kan vara personer som har psykisk ohälsa, kognitiv svikt eller missbruksproblematik.

– Det ska kännas tryggt och bra när vi kommer. Bemötandet är jätteviktigt, att man känner av kunden och bemöter på rätt sätt. När vi kommer så lyssnar vi. Kunden får vara i fokus och bestämma hur hjälpen ska ges, och det blir många fina samtal, berättar Camilla.

Med drivkraften att underlätta för andra

Anna började sin tjänst inom hemservice i Helsingborg 2001. Utöver området Norr som hon tillhör nu har hon jobbat på Fredriksdal och Tågaborg. Även om arbetsuppgifterna är återkommande har hon inte haft en tråkig dag på jobbet sedan hon började för 23 år sedan.

– Visst kan det vara utmanande och man får klia sig en stund i huvudet för att hitta lösningar. Men jag älskar mitt jobb. Det är därför jag har stannat, aldrig har jag tröttnat på mitt arbete. Det är ingen lögn, berättar Anna.

Möjligheten att få jobba självständigt och med äldre människor var det som lockade Anna till hemservice.

– Jag tyckte att jobbet passade min personlighet eftersom jag tycker om att ta egna initiativ. Kan jag göra nytta, eller göra någon annan glad, så blir jag glad. Och så tycker jag om att prata också, säger Anna och skrattar.

Camilla har arbetat 19 år i hemtjänsten och är i grunden utbildad undersköterska. Hennes erfarenhet spänner även bredare över vård och omsorg med arbete på vårdboende och med äldre med funktionsnedsättning.

– Jag tycker om att göra skillnad och hjälpa äldre som levt ett långt liv. Att få stötta, krama och peppa. Få sprida glädje och underlätta för dem i sin vardag, det är mina drivkrafter. De äldre har så mycket i sina ryggsäckar, och jag tycker om att lyssna på deras livsberättelser, säger Camilla.

Minnen som fastnar

– När man har jobbat länge så har man ju mycket i sin egen ryggsäck också, verktyg som man kan plocka fram om hur man ska lösa en situation, beskriver Camilla.

– Har man en bra kommunikation med kunden, skapar man bra fina relationer. Och ju bättre relationer du har, desto lättare är det att lösa saker, säger Camilla.

Både Anna och Camilla tycker det är svårt att välja något särskilt minne som de bär med sig som sticker ut lite extra eftersom det är det lilla i vardagen som betyder mest. Och sådana ögonblick uppstår ju hela tiden.

– Kunderna är ju ofta väldigt tacksamma när vi kommer, och när vi gör det där lilla extra blir de så glada. Byta en duk hemma hos en kund till exempel. Det behöver inte vara så stort, säger Anna.

Camilla tycker att det ofta är lite speciellt med kunder som har kognitiv svikt.

– När man behöver jobba sig in lite och faktiskt lyckas med det, när man har kontinuitet och träffar kunden ofta.

– Från början säger kunden kanske, jag behöver inte er hjälp jag klarar mig själv. Och det kan vara svårt att inse att man behöver hjälp. Men sedan efter ett tag så tar personen emot hjälpen och känner sig lugn och trygg i det. Det känns väldigt bra i hjärtat.

– Sedan är det alla kollegor också såklart, vi har ett väldigt bra samarbete. Det är alltid roligt att gå till jobbet, säger Camilla.