Hemservice går över till digitala inköp

Under våren kommer du som har hjälp med att handla få dina inköp gjorda digitalt istället av hemservicepersonalen.

Digitala inköp innebär att hemservicepersonalen går över till att beställa dagligvaror online till dig som är beviljad insatsen inköp. Vid digitala inköp går hemservicepersonalen igenom inköpslistan tillsammans med dig och beställer därefter varorna från Mathem som är den upphandlade leverantören av dagligvaror.

När varorna är beställda plockar Mathem ihop dem och levererar sedan varorna hem till dig. Vid leverans bär chauffören in kassarna och ställer dem där du önskar. Om du behöver hjälp med att packa upp och sätta in varorna hjälper chauffören dig med detta. Om du inte kan öppna dörren tar hemservicepersonalen emot varorna tillsammans med dig.

Helsingborgs stad står för plock- och leveranskostnaden av dina varor. Avgiften för beställning- och uppackning av varor står du som kund för.

– När vi går över till digitala inköp blir hanteringen av kundernas pengar säkrare eftersom de inte behöver lämna ifrån sig pengar eller betalkort. Kunderna betalar för sina varor med månadsfaktura månaden efter sina inköp, säger Linda Persson, projektledare för digitala inköp.

Alla hemserviceområden beräknas ha gått över helt till digitala inköp i slutet av maj månad. Du som har hjälp med att handla får ett informationsblad med frågor och svar om digitala inköp tre veckor innan uppstart.