Hemvård – en verksamhet inte lik någon annan

Att arbeta inom hemvården innebär att vi gör vårt jobb i någons hem. Vi ger mediciner, byter sonder samt hjälper dem med deras personliga hygien men också att vi bäddar sängar och går promenader. För vissa kan vi vara deras enda sociala kontakt, den enda möjligheten de har att få prata med en annan person den dagen. Hemvården gör ett viktigt jobb för våra äldre och vi är stolta över den vård och omsorg vi levererar.

Ola Nykvist, enhetschef, Vera Nikolic, undersköterska och Dzenita Mejric, koordinator

I den fantastiska miljön på Villa Hevea finns enheten hemvård nord 1 och de runt 40 medarbetarna. Varje dag och kväll gör de besök hos de cirka 125 kunderna. Enhetschef Ola Nykvist, undersköterskan Vera Nikolic och koordinatorn Dzenita Mejric berättar om hur medarbetarna tillsammans planerar besöken hos kunderna.

– Vi gör all planering tillsammans. Grunden är att varje medarbetare har ett arbetskort som två personer delar på, det vill säga att när medarbetare 1 är ledig arbetar medarbetare 2 och tvärtom, säger Ola Nykvist, enhetschef. Tanken är att varje kund bara ska ha två personer som besöker dem per arbetspass, det ger trygghet hos kunderna när kända personer kommer. Sen blir det så klart förändringar när medarbetare är sjuka, vabbar eller har semester.

Delaktighet i planeringen

Att vara två som delar på ett arbetskort gör att det är lättare att hålla koll på hur kunden mår. Det finns också två personer som tillsammans kan komma fram till bästa omvårdnad av varje enskild individ. Att vården blir likvärdig oavsett vem som kommer är viktigt för både kund och medarbetare. Kunden ska veta vad hen kan förvänta sig ska hända och medarbetaren ska följa instruktionen om hur insatsen går till.

– Vi utför våra insatser jämnt fördelade oavsett om det är vardag, söndag eller julafton. Vi kommer både dagar när solen skiner men även när det är snöstorm. Alla på enheten känner till prioriteringslistan som vi kan ta till om till exempel vädret skulle vara riktigt dåligt. Om det händer något oförutsett så att vi behöver ställa in en insats ringer vi och meddelar kunderna, men det är ytterst sällsynt att det händer, säger Ola Nykvist.

Hållbara arbetsflöden för medarbetarna

För att en arbetsdag ska vara hållbar för varje medarbetare är det viktigt att det finns ett bra flöde där insatserna och tid för transport mellan kunderna har en balans tillsammans med inplanerad tid för raster, dokumentation och olika möten. Dessa flöden diskuterar man också på så kallade klustermöten.

en man som sitter med armarna i kors över bröstet
Ola Nykvist, enhetschef hemvård nord 1

– På ett klustermöte planerar vi hur vi jobbar inom ett begränsat geografiskt område. Ett kluster är ett antal gator inom ett eller flera kvarter, och de kunder som bor där, säger Ola Nykvist. Det behöver finnas ett tydligt och logiskt sätt att röra sig inom ett område så att vår planering håller. Sen finns det vissa uppgifter som är tidsbestämda, till exempel viss medicinutdelning, som behöver vägas in i planeringen av tidsflödet.

– Vi pratar även kundbemötande, man kan dela med sig av nya kunskaper som man lärt sig på olika håll samt diskutera och kommer överens om hur vi ska utföra en insats. Hur vi gör en insats kan skilja sig mellan kunderna, en dusch som tar 15 minuter hos en kund kan ta 45 minuter hos en annan eftersom de har olika förutsättningar och behov, säger Vera Nikolic.

Delaktighet är nyckeln till framgång

På hemvård nord 1 jobbar man hårt med att göra medarbetarna delaktiga i planeringen. Sedan länge har man jobbat bort de så kallade delade turerna* och de som vill arbeta heltid gör det. Alla medarbetare har avsatt och inplanerad tid för möten, dokumentation samt uppstart inför och avslut av arbetspass. Enheten har inga fasta vikarier utan löser de flesta arbetspass med ordinarie personal. De tre koordinatorerna har som uppgift att lösa akuta problem som uppstår men går även själva in i schemat tre gånger dagtid samt ett kvällspass vardera varje månad.

– I och med att vi koordinatorer deltar i arbetet får vi också kunskap om våra kunder och deras behov. Den förståelsen gör att vi har lättare att förstå vad medarbetarna behöver hjälp med när något händer, säger Dzenita Mejric.

Hög trivsel och samhörighet

Genom att alla medarbetare möts regelbundet (dag-, kvälls- och HSL-medarbetare) och har en gemensam planering är teamkänslan hög på enheten. Man hjälper varandra så mycket det går och täcker den mesta frånvaron inom enheten. Pandemin har varit en extra utmaning med hemkarantän och andra riktlinjer men man tycker det har fungerat helt okej.

– Vi har nästan inte ställt in några insatser alls under dessa två år. Både kunder och medarbetare har haft hög förståelse under denna svåra tid och jag är stolt över hur medarbetarna har tagit sig igenom detta på ett positivt sätt, säger Ola Nykvist.

– Vi är väldigt måna om både våra kunder och varandra inom enheten, säger Dzenita Mejric. Om någon är sen till lunch eller passavslut så håller vi koll och ringer och undrar. Att känna att någon bryr sig är jätteviktigt för att trivas och vilja stanna. Jag har jobbat 24 år inom hemvården i Helsingborg och är jättestolt både över att jag utbildat mig till undersköterska och att jag får jobba med något jag brinner för.

För våra kunder är hemvårdspersonalen ibland ersättning för de släktingar som man saknar och inte träffar. Den sociala delen av hemvården ska inte underskattas.

*) ett arbetspass som är uppdelat med några arbetstimmar på morgonen och några på eftermiddagen.