Koordinatorn är länken mellan kunden och hemvårdsgruppen

Ordningen, strukturen och kollegorna, det uppskattar Cecilia Nordqvist allra mest med sitt jobb. Tillsammans med koordinatorkollegorna på hemvård centrum 3 är de mittpunkten för planeringen av kundernas insatser samt daglig bemanning för undersköterskorna.

– Jag älskar att gå till jobbet. Det är lika roligt idag som när jag började som timvikarie för 21 år sedan, säger Cecilia. Mina kollegor är min trygghet, vi känner varandra väl och hjälps åt.

Timvikariatet blev steget in i hemvården

Att Cecilia skulle hamna inom hemvården var inte självklart. På gymnasiet gick hon barn- och fritidsprogrammet och hade tänkt sig ett yrkesliv inom förskolan. Men efter skolan blev det ett jobb som städare och när företaget hon arbetade på lades ner var det dags att hitta nytt jobb.

– Min handläggare på arbetsförmedlingen trodde jag skulle ha svårt att hitta jobb inom det jag var utbildad till eftersom jag inte hade erfarenhet. Det gjorde mig förbannad och jag tänkte att nu ska jag visa honom. Så jag ringde runt överallt och blev erbjuden att börja som timvikarie inom hemvården i Dalhem/Drottninghög, säger Cecilia. Efter att ha funderat lite, tackade jag ja då jag kände att det där skulle jag nog klara av.

Och inom hemvården har hon blivit kvar. När hon får tänka efter vad det är som gör att hon trivs så bra just där säger hon:

– Friheten! Jag gillar scheman med hålltider, att ha lediga vardagar och jobba helg. När det dessutom kan kombineras med att få komma ut, ta sig mellan platser och träffa kunder och hjälpa dem, så passar hemvården mig perfekt. Sen har mina fantastiska kollegor varit en stor anledning till att jag blivit kvar inom hemvården.

Timvikariatet blev fast anställning

För att få tillsvidareanställning krävdes det att Cecilia utbildade sig till undersköterska. Så under två år arbetade hon 80 % inom hemvården samtidigt som hon pluggade på heltid.

– Jag hade dessutom två småbarn hemma så det var full fart, säger hon och skrattar. Men pluggandet gjorde att jag fick en fast anställning på hemvården på Drottninghög redan innan jag var klar med studierna.

Cecilia pratar med värme om åren på Drottninghög.

– Jag är så tacksam över de erfarenheter jag fått med mig därifrån. Än idag, 21 år senare, arbetar jag med några av mina kollegor därifrån och även om vi nu är på en annan enhet har vi fortfarande lika roligt när vi jobbar tillsammans, säger hon.

Koordinatorerna har ett stort ansvar

Efter de första åren som undersköterska fick hon ansvar som planerare. På förmiddagarna var hon ute hos hemvårdskunder och på eftermiddagarna planerade hon arbetskorten för nästa dag. Men i slutet av 2010-talet togs planerarrollen bort och förvaltningen skapade i stället koordinatorer.

– En koordinator har så mycket mer ansvar än vad planerarna hade, säger Cecilia. Vi är första kontakten med nya hemvårdskunder där vi gör hembesök och planerar insatserna. Insatserna ska sedan in på arbetskort, schemaläggas och eventuella vikarier ska ringas in. Vi har också ansvar för uppföljning och det är även till oss som kunderna ringer när de har frågor eller är missnöjda. De kunder som kommer från sjukhuset håller vi också koll på och ser till så att de får komma hem på ett så bra sätt som möjligt.

Den stora utmaningen är att göra alla nöjda och uppfylla kundernas förväntningar. Numera sker kontakten Cecilia har med kunderna via telefonsamtal.

– Vi träffar fortfarande kunder för att planera tillsammans med dem men det blir inte riktigt på samma sätt och inte lika ofta som tidigare. Just det kan jag sakna, säger hon. Det är mycket lättare att bemöta människor och deras känslor när man har dem framför sig.

Som koordinator ska du också stötta upp undersköterskorna och vara lösningsfokuserad när det dyker upp problem hemma hos en kund.

– Här har jag jättestor nytta av mina erfarenheter från hur det är att jobba ute i verksamheten, säger Cecilia. Jag har med mig en stor bank med exempel på olika lösningar. Till exempel hur insatser och möblering kan fixas så att det blir så bra för kunden som möjligt.

Bra arbetsmiljö en hjärtefråga på enheten

Cecilia arbetar huvudsakligen med hemvårdskunder inom Närlundaområdet. För att kundernas insatser ska bli så bra som möjligt börjar varje dag med ett avstämningsmöte med hälso- och sjukvårdspersonalen. Då går man igenom alla hemvårdskunderna och ser över så att insatserna är rätt, om man fått in nya kunder med nya insatser och att de som kommer från sjukhuset får rätt mottagande.

– Hos oss är alla lika viktiga. Det spelar ingen roll om du är vikarie, praktikant, koordinator eller städerska hos oss, vi klarar oss inte utan varandra. Vi är alla en person med ett namn och inte en funktion, säger Cecilia.

Att Cecilia trivs med sitt jobb syns när hon pratar. Samarbetet med kollegor och chef är viktiga delar för henne och de har alla samma syfte och mål med det de gör, oavsett roll.

– Vår viktigaste uppgift är kunden. Det är ju för kunden vi är här, oavsett vad man jobbar med, säger Cecilia. Vi ska se till så att kunden får det stöd och den hjälp hen behöver. Det gör vi genom att vi samarbetar. Och samarbetar det gör vi bra.