App gör det lättare för vikarie och kund inom LSS


Den 3-4 maj deltog 25 kreativa programmerare i True Challenge Hackathon med målet att ta fram digitala lösningar på behov inom vård och omsorg samt stadsbyggnadsplanering. Vann gjorde lag Nemo som skapade en app som underlättar för både kund och medarbetare inom LSS när de möts för första gången.

När True Challenge Hackathon arrangerades i samband med Hbg Mashup var det sju lag med utvecklare och programmerare som tävlade om vem som kunde ta fram den bästa digitala lösningen på olika behov. Efter 24-timmars flitigt arbetande fick lagen presentera sina lösningar. Vann gjorde lag Nemo som arbetat utifrån behovet: ”Det finns ett behov hos kunder på LSS-verksamheter av att förmedla till vikarier vem man är som person och vilket behov man har av hjälp. Det är jobbigt att gång på gång behöva berätta vad det är man behöver hjälp med.”

Nemos lösning på behovet var att ta fram en app där kunden antingen själv eller med stöd av ordinarie medarbetare kan lägga in beskrivningar av sina behov, när de behöver hjälp och hur de vill ha hjälpen. Beskrivningarna kan läsas in i appen eller skrivas och det finns också möjlighet att lägga in korta filmer.

Med följande motivering utsågs lag Nemo till vinnare av True Challenge Hackathon 2018:

Med en digital lösning som med sina olika roller och en genomtänkt och tydlig användarupplevelse erbjuder en lösning på behovspaketet och som vi upplever har goda möjligheter att ta sig hela vägen till en färdig produkt, utser vi till vinnare av 2018 års True Challenge teamet: NEMO med tjänsten Hook Tech.

True Challenge arrangeras av vård- och omsorgsförvaltningen, stadsbyggnadsförvaltningen och En bra plats.

Lag Nemo med Basel Munawwar, Nezar Sheikhi, Filip Mitrovic och Elias Haskan vann True Challenge Hackathon. Foto: Lisa Wikstrand