Kungshult
Välkommen till Kungshults vårdboende som ligger naturskönt vid Mariastaden. Här har vi Kungshultskogen som närmaste granne, där du kan promenera och njuta av de olika årstiderna.
Vi har en innergård med en vinterträdgård som vi nyttjar året runt. Kungshult har 72 lägenheter på tre våningsplan. Våning 0 är en demensvåning.
Boendemiljö
Lägenheterna på Kunghults vårdboende är 32 kvadratmeter med egen toalett, dusch och kök med kylskåp, vask samt uttag för kaffe och tekokare. Vi har stora matsalar på varje våning och ett flertal mindre rum för aktiviteter. Olika sittplatser för gemenskap finns hos oss och stora gemenskapsrum som till exempel pelarsalen med en magnifik utsikt ut mot skogen.
Aktiviteter
Vi erbjuder dagligen aktiviteter som alla är välkomna att delta i. Vi har ett eget spa där våra hyresgäster kan njuta av ett bubbelbad och en avkopplande stund i lugn och ro.
Måltider
Här på Kungshults vårdboende serverar vi god, vällagad och näringsrik mat. Maten kommer från Kungshults tillagningskök och på menyn finns tre rätter att välja på till middag och två rätter till kvällsmat, samt specialkost. Omsorgspersonalen på respektive våning ordnar frukost, mellanmål och bakar till eftermiddagsfikan, samt kokar potatis och gör tillbehör. Du kan välja att äta i din lägenhet eller i våningens matsal. Måltidsstunden är en viktig del av dagen och vi gör allt för det lilla extra.
Vår värdegrund
Vi arbetar med alla sinnena. Det viktigaste för oss är att du som hyresgäst har en trygg plats att bo på och att vi som personal tillgodoser dina behov och förutsättningar för att du ska kunna vara så självständig som möjligt. Vi sätter fokus på den egna individen och vi kan skräddarsy aktiviteter efter dina behov och önskemål. Vår värdegrund har fem hörnstenar som vi arbetar med varje dag för att skapa meningsfullhet och livskvalité.
- Bemötande: att varje hyresgäst får personlig, ömsesidig respekt. Att vi visar empati, omtanke och är lyhörd att tillgodose hyresgästens behov.
- Trygghet: att vi som personal skapar tillit, tar oss tid att lyssna och att vi är närvarande vid varje möte med hyresgästen. Varje hyresgäst har en egen kontaktperson, där man skapar en personlig relation efter hyresgästens önskemål.
- Kommunikation: att personalen och hyresgästen har en ärlig och tydlig kommunikation med varandra. Att hyresgästen får bekräftelse och är delaktig skapar trygghet.
- Omtanke: att vi som personal har ett genuint intresse för hyresgästens välbefinnande och validerar deras känslor med beröring, närhet och empati efter hyresgästens behov.
- Samarbete: ett gott samarbete mellan personal, hyresgäst och anhörig är något som vi högt värderar. Vi skapar genomförbara mål för hyresgästen. Det viktigaste för oss är att hyresgästen själv får vara med och påverka sin vardag. Vi som personal är flexibla, professionella och lyhörda för hyresgästens önskemål.
Här finns vi
Kungshults vårdboende
Patronens väg 65B
254 50 Helsingborg
E-post: patronensvag65@helsingborg.se
Kontakt
Enhetschef, telefon 042-10 66 15.