Kungshult

Vårdboendet ligger på Mariastaden med fina grönområden och promenadstråk i omgivningarna. Huset är toppmodernt med den senaste tekniken och komforten.

Kungshult är en Silviacertifierad enhet. Det innebär att all personal har fått särskild utbildning för att möta personer med demens och att vi arbetar strukturerat med demensfrågor.

Boendemiljö

På innergården kan du slå dig ner och njuta av naturen bland doftande blommor, växter och fruktträd. Här finns också en boulebana. Det finns en vinterträdgård där du kan sitta året om.

Lägenheterna är utrustade med egen toalett, dusch och en köksbänk med kylskåp, vask samt uttag till mikrovågsugn, kaffekokare och liknande. I huset finns gemensamma utrymmen som kök, matsal och vardagsrum. För boende som är par kan vi erbjuda lägenheter vägg i vägg med dörr mellan dessa. Balkong finns på varje våning.

Aktiviteter

Vi erbjuder aktiviteter både på förmiddagen och på eftermiddagen för våra hyresgäster. Vi lyssnar gärna på era önskemål och har aktivitetsmöten tillsammans med hyresgästerna. Aktiviteterna anpassas efter årets högtider och årstider.

Har du frågor om aktiviteterna eller vill följa med som anhörig, kontakta Kungshults aktivitetssamordnare Ulrika eller Karin.

Vår värdegrund

Vi arbetar med alla sinnena. Det viktigaste för oss är att du som hyresgäst har en trygg plats att bo på och att vi som personal tillgodoser dina behov och förutsättningar för att du ska kunna vara så självständig som möjligt. Vi sätter fokus på den egna individen och vi kan skräddarsy aktiviteter efter dina behov och önskemål. Vår värdegrund har fem hörnstenar som vi arbetar med varje dag för att skapa meningsfullhet och livskvalité.

  • Bemötande: att varje hyresgäst får personlig, ömsesidig respekt. Att vi visar empati, omtanke och är lyhörd att tillgodose hyresgästens behov.
  • Trygghet: att vi som personal skapar tillit, tar oss tid att lyssna och att vi är närvarande vid varje möte med hyresgästen. Varje hyresgäst har en egen kontaktperson, där man skapar en personlig relation efter hyresgästens önskemål.
  • Kommunikation: att personalen och hyresgästen har en ärlig och tydlig kommunikation med varandra. Att hyresgästen får bekräftelse och är delaktig skapar trygghet.
  • Omtanke: att vi som personal har ett genuint intresse för hyresgästens välbefinnande och validerar deras känslor med beröring, närhet och empati efter hyresgästens behov.
  • Samarbete: ett gott samarbete mellan personal, hyresgäst och anhörig är något som vi högt värderar. Vi skapar genomförbara mål för hyresgästen. Det viktigaste för oss är att hyresgästen själv får vara med och påverka sin vardag. Vi som personal är flexibla, professionella och lyhörda för hyresgästens önskemål.

Här finns vi

Kungshults vårdboende
Patronens väg 65B
254 50 Helsingborg
E-post: patronensväg65@helsingborg.se

Kontakt

Driftschef, telefon 042-10 66 15.
Våning 0: 042- 10 35 61
Våning 1: 042-10 35 59
Våning 2: 042-10 35 60